ИЗРАБОТКА НА УЕБ САЙТОВЕ И ОНЛАЙН МАГАЗИНИ

Информация -> Избор на име на домейн

Избор на име на домейн

1. Вашето "име на домейн" трябва да съвпада с "име на уеб сайта"

Това може да изглежда очевидно за някои от вас, но вие ще бъдете изненадани да научите, че не всеки уеб сайт е кръстен на името на домейна. А това е много важно по простата причина, че когато хората мислят за вашия уеб сайт, те ще мислят за него по име. Ако вашето име е вашият URL, хората автоматично ще знаят къде да отидат. Например, когато хората мислят за video.com, те не трябва да се чудя какво да въведат в браузъра си, за да отидат там. Името на сайта е и URL. Препоръчително е да се регистрират имена на английски език, защото той е вече неофициално наложилият се език на мрежата. Разбира се, ако смятате да ограничите своя бизнес в рамките само на България, тогава без проблем може да регистрирате някакво название на български с латински букви.

2. Късо или дълго име на домейн?

Имената на домейни могат да бъдат с дължина до 67 символа. Няма единно мнение дали дълго или късо име на домейн е по-добро.

Други твърдят, че името на домейна се помни по-лесно, ако е смислено, а не поредица от несвързани букви. Честа практика е името на домейна да включва името на фирмата. Това е добър избор, ако фирмата е достатъчно известна на местно ниво и ако не се стреми към нови пазари.

Но повечето от тези аргументи се базират на академични изследвания. На практика е все по-трудно да се получи кратко и смислено име на домейн, тъй като почти всички такива имена са продадени. Дълго име на домейн, което съдържа ключови думи за вашия сайт, също има предимство, тъй като се класира по-напред в редица търсачки. Като се казва кратко име на домейн, се има предвид името да е до 5-6 символа.

Какво бих избрала аз? Ако има кратко и смислено име на домейн, очевидно ще избера него. В повечето случаи обаче се налага да се направи компромис. В този случай ще предпочета смислено име на домейн, като ще се старая да избегна изключително дълги имена, граничещи със 67 знака. Обикновено 10-12 символа са напълно достатъчни.

3. Име на домейн, което съдържа тирета?

Предимство: По този начин може да получите име на домейн, което искате, когато това име без използване на тирета не е свободно.

Недостатък: Много лесно се забравят тирета, когато пишете име. Повечето имена на домейни не съдържат тирета и потребителите вероятно ще пропуснат тиретата в името и ще попаднат на друга страница. Така вие ще трябва да "разделите" трафика си със собственика на същия домейн, но регистриран без тире между думите. А това може да се окаже уеб сайта на вашия конкурент.

Недостатък: Когато хората препоръчват уеб сайта ви на приятелите си устно, тиретата в името на домейна водят до повече потенциални грешки, отколкото когато името не съдържа тирета.

Предимство: Търсачките могат да разграничат ключовите думи по-добре и по този начин показват уеб сайта ви на по-предна позиция в резултатите от търсенето. Трябва да се има предвид обаче, че дори име на домейн, съставено само от ключови думи, няма да класира уеб сайта задължително на първа страница в резултатите на Гугъл, защото търсачката има комплекс от показатели, по които класира уеб сайтовете и името на домейна е само един от тях.

Лично аз предпочитам да избегна име на домейн с тирета.

4. COM, ORG, NET и т.н.?

Това е въпрос, пред който ще се изправите, ако не можете да получите ".COM" домейн по свой избор, но намерите ". NET", ". ORG" или друг специфичен за страната домейн на разположение (като ". BG" например). Да използвате ли тези домейни?

Отговорът не е толкова лесен, както може би си мислите. Ако вашият уеб сайт е предназначен за местната общност, като например доставка на пици или предлагане на работа в страната или подобни на тях, тогава има смисъл да се използва специфичният за страната домейн. Хората, които посещават вашия сайт, ще знаят, че това е българска фирма, която работи на територията на страната.

Но как стои въпросът, ако вашият сайт е предназначен за международна публика?

Разширенията ".NET" и ".ORG" са доста приемливи имена на домейни. Но зависи от естеството на дейността ви. Разширение ".ORG" обикновено се използва от организации с нестопанска цел. Разширение ".COM" е показател за търговска фирма. Освен това, ако не напишете разширението, то при търсене Гугъл например счита, че търсите уеб сайт с разширение ".COM" и ако сте търсили "tetradka", то на първо място ще излезе уеб сайта "tetradka.com", а по-надолу в подреждането ще се появи "tetradka.net". По този начин много от посетителите ще попаднат в уеб сайта на ваш конкурент. Ако все пак сте решили да използвате име на домейн с разширение, различно от ". COM", се уверете, че представяте и рекламирате уеб сайта си с пълното име на домейна.